ប្រធានគណបក្សសង្គ្រោះជាតិ លោក សម រង្ស៊ី បានថ្លែងថា ប្រព័ន្ធអប់រំនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា នៅមានភាពទន់ខ្សោយជាទីបំផុត។ ម្យ៉ាងវិញទៀត លោកថាសញ្ញាបត្រដែលសិស្សានុសិស្សនិស្សិតទទួលបានពីសាលា ឬសកលវិទ្យាល័យនានា នៅក្នុងស្រុកមិនសូវមានតម្លៃនោះទេ។ការថ្លែងរបស់លោក សម រង្ស៊ីនេះ ធ្វើឡើងនៅក្នុងពិធីពិធីប្រគល់ វិញ្ញាបនបត្រ ជូនដល់សិស្សានុសិស្សដែលទើបតែបានបញ្ចប់វគ្គសិក្សា ជំនាញកុំព្យូទ័រ និងភាសាអង់គេ្លស រយៈពេល៣ខែ នៅមជ្ឈមណ្ឌលបណ្ដុះបណ្ដាល ដែលគ្រប់គ្រងដោយគណបក្សសង្គ្រោះជាតិ កាលពីថ្ងៃទី ០៤ តុលា និងបានបង្ហោះជាសាធារណៈនៅលើទំព័រហ្វេសប៊ុកជាផ្លូវការរបស់លោក នៅថ្ងៃទី ០៦ខែ តុលា នេះ។
ប្រធានគណបក្សសង្គ្រោះជាតិ លោក សម រង្ស៊ី បានលើកសរសើរចំពោះសិស្សានុសិស្សដែលបានចូលរួមវគ្គបណ្តុះបណ្តាលកម្មវិធីសិក្សាភាសាអង់គ្លេស និងកុំព្យូទ័រ រយៈពេល៣ខែរបស់គណបក្សសង្គ្រោះជាតិថា ទទួលបានលទ្ធផលល្អ បើទោះបីជាការសិក្សាក្នុងកំរិតមួយដែលមានរយៈពេលខ្លីក៏ដោយ។ ជាងនេះទៀត លោក សម រង្ស៊ី បានថ្លែងចំអកចំពោះសញ្ញាបត្រដែលសិស្សនិស្សិតទទួលបានពីសកលវិទ្យាល័យនានា នៅក្នុងស្រុកថា មិនសូវមានតម្លៃ មានតែសញ្ញាបត្រ តែគ្មានគុណភាព ហើយសញ្ញាបត្រដែលទទួលបានបិទនៅលើជញ្ជាំងទុកសម្រាប់មើល តែមិនអាចយកទៅប្រើការបាន។
ម្យ៉ាងវិញទៀត លោកថា និស្សិតចេញពីសាលាគ្មានការងារធ្វើ ប្រព័ន្ធអប់រំមានភាពទន់ខ្សោយ ធ្វើឲ្យបាត់បង់តម្លៃគ្រូបង្រៀនជាដើម។ ក្នុងការរួមចំណែកពង្រឹងវិស័យអប់រំ នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជាឲ្យកាន់តែមានភាពល្អប្រសើរ នៅពេលគណបក្សសង្គ្រោះជាតិដឹកនាំប្រទេសនៅអាណត្តិក្រោយ លោក សម រង្ស៊ី បញ្ជាក់ថា គណបក្សលោក និងរៀបចំប្រ័ពន្ធអប់រំឡើងវិញ កំណត់គោលដៅច្បាស់លាស់ ដើម្បីពង្រឹងសមត្ថភាពនិងធនធានយុវជន ជាពិសេសធ្វើឲ្យប្រទេសកាន់តែរីកចំរើនថែមទៀត។
លោក សម រង្ស៊ី បន្ថែមទៀតថា៖ «ប្រព័ន្ធសិក្សាអប់រំនៅស្រុកយើងទន់ខ្សោយជាទីបំផុត បើគណបក្សសង្គ្រោះជាតិជាប់ និងធ្វើការៀបចំប្រទេសឡើងវិញ ជាពិសេសប្រព័ន្ធអប់រំ និងកំណត់ទិសដៅធំៗ កែប្រែផ្លាស់ប្តូរជាច្រើន ដើម្បីឲ្យក្មួយៗយុវជន មានអនាគតល្អ និងឲ្យស្រុកយើងលូតលាស់ មានសេដ្ឋកិច្ចរីកចំរើន រុងរឿងពិតប្រាកដ»។
ជាការឆ្លើយតបនឹងការលើកឡើងរបស់លោក សម រង្ស៊ី អ្នកនាំពាក្យក្រសួងអប់រំយុវជន និងកីឡា លោក រស់ សាលីន មានប្រសាសន៍ថា សំដីរបស់លោក សម រង្ស៊ីនេះ មើលទៅលើតែផ្នែកមួយជ្រុងប៉ុណ្ណោះ។ លោកបន្តថា មុននឹងធ្វើការវាយតម្លៃទៅលើបញ្ហាអ្វីមួយ ត្រូវតែសិក្សាស្រាវជ្រាវឲ្យបានច្បាស់ មិនត្រូវមើលតែចំនុចមួយ ហើយនិយាយចាប់កំហុសនោះទេ។
ជាក់ស្តែងអ្នកដែលរៀនពូកែទទួលបានសញ្ញាបត្រ និងការងារល្អ មានជាច្រើននៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា។ ផ្ទុយទៅវិញ អ្នកដែលមិនសូវមានសមត្ថភាព និងមិនព្យាយាមរៀនសូត្រប៉ុណ្ណោះ ដែលមិនសូវទទួលបានលទ្ធផលល្អ។
ជាងនេះទៀត លោក រស់ សាលីនថា សញ្ញាបត្រកម្ពុជា ពិភពលោកទទួលស្គាល់ជាអន្តរជាតិផងដែរ។ លោក រស់ សាលីន មានប្រសាសន៍យ៉ាងដូច្នេះថា៖ «យើងពិនិត្យទិដ្ឋភាពជារួម ហើយយើងដាក់ជាផែនការណ៍ យើងមានធនធានមនុស្ស សម្ភារៈ និងកម្មវិធីនយោបាយ ដើម្បីធ្វើយ៉ាងណាគឺត្រូវបង្កើនសមត្ថភាពនិស្សិតទាំងអស់នឹងពីមួយឆ្នាំទៅមួយឆ្នាំឲ្យភារយអ្នកដែលពូកែ ដែលខ្លាំងកើនឲ្យបានច្រើនបំផុតដែលអាចធ្វើទៅបាន។ ដូច្នេះ យើងមិនអាចនិយាយបានថា ប្រព័ន្ធអប់រំ ខ្សោយសញ្ញាបត្រគេមិនទទួលស្គាល់ នេះជាការវាយតម្លៃមួយជាទិដ្ឋភាពមួយផ្នែក ចឹងទេយើងត្រូវវាយតម្លៃទិដ្ឋភាពរួម អំពីអ្នកពូកែ អំពីអ្នកមធ្យម អំពីអ្នកខ្សោយ អំពីកិច្ចដែលយើងធ្វើដើម្បីឈានទៅដល់ទិសដៅ ជាជាងការមើលទិដ្ឋភាពមួយហើយយើងវាយតម្លៃតែម្តង»។
ជុំវិញបញ្ហានេះ លោក សន ជ័យ មន្ត្រីសម្របសម្រួលបណ្ដាញរួបរួម ដើម្បីគណនេយ្យភាពសង្គម ប្រចាំអាស៊ីបូព៌ា និងប៉ាស៊ីហ្វិក យល់ឃើញថា វិស័យអប់រំនៅកម្ពុជា មិនសូវជាអន់ប៉ុន្មាននោះទេ។ ប៉ុន្តែទាក់ទងទៅនឹងសមត្ថភាព និងចំណេះ បើប្រៀបធៀបទៅនឹងប្រទេសថ្នាក់តំបន់ មានគម្លាតខុសគ្នាឆ្ងាយបន្តិច ជាពិសេសផ្នែកភាសារទំនាក់ទំនង។ បើនិយាយអំពីសញ្ញាបត្រវិញ លោក សន ជ័យ លើកឡើងថា កម្ពុជាមានកំរិតនៅឡើយ ពោលគឺ បើប្រៀបធៀបទៅនិងប្រទេសជិតខាង ដូចជាប្រទេសថៃ និងហ្វីលីពីន គឺនៅចាញ់គេបន្តិច។
លោកបន្តថា៖ «តាមពិតទៅគុណភាពអប់រំ ឬក៏តម្លៃសញ្ញាបត្រនៅស្រុកខ្មែរនឹង បើនិយាយថាអន់នោះ ក៏មិនទាន់អន់ទាំងស្រុងនោះដែរ ក៏នៅមានគុណភាពមួយចំនួនដែរ ដូចយើងឃើញហើយ សព្វថ្ងៃនេះ គុណភាពធនធានមនុស្ស មានតំណែងសំខាន់ៗនៅក្នុងស្ថាប័ន NGO ស្ថាប័នឯកជន និងមានតួនាទីគ្រាន់បើនៅក្នុងស្ថាប័នរដ្ឋដែរ ទៅតាមសមត្ថភាព និងចំណេះដឹងរបស់គាត់ ប៉ុន្តែយ៉ាងក៏ដោយ យើងនៅតែមើលឃើញពីចំនុចខ្វះខាតវិស័យអប់រំ ជាពិសេសនៅកំរិតឧត្តមសិក្សា សិស្សនិស្សិតដែលរៀនចប់បរិញ្ញាបត្រ តែងតែរអ៊ូរទាំ ឬលើកឡើងថា ពួកគាត់មិនទាន់មានសមត្ថភាព មិនដឹងថា ចេះអី»។
ទាក់ទងនឹងប្រព័ន្ធអប់រំនេះ ក្រសួងអប់រំយុវជន និងកីឡា បានចាប់ផ្តើមរិតបន្តឹងការប្រឡងកំរិតមធ្យមសិក្សាទុតិយភូមិ ឬបាក់ឌុប ដើម្បីពង្រឹងសមត្ថភាពធនធានយុវជន ស្របពេលដែលសមាហរណកម្មអាស៊ានជិតមកដល់នាពេលឆាប់ៗនេះ។ការិតបន្តឹងរបស់ក្រសួងអប់រំនេះ អាចជាការបង្កើនសមត្ថភាព និងចំណេះដឹងសិស្សានុសិស្សនៅមធ្យមសិក្សា ដើម្បីងាយស្រួលក្នុងការរើសជំនាញនៅថ្នាក់ឧត្តម ជាពិសេសអាចមានឱកាសការងារខ្ពស់ក្រោយបញ្ចប់ការសិក្សា។